İç mekân. Gece.
Karanlığın içinden gittikçe artan bir ışık parlıyor.
Bir adam yüzünü ekrandaki ışığa, sırtını karanlığa dönmüş
keyifli bir biçimde klavyenin tuşlarına vuruyor. Ağzındaki sigaradan çıkan
dumanlar ışıktan yansıyarak havada dans ediyor. Yaklaştıkça parlaklığı artan
ekranda şunları yazdığı görülüyor:
“Bir sene oldu. Eğer bu seri tutmasaydı, “Ben buradayım ey
okuyucu! Sen neredesin?” diye soracaktım, Allah izin vermedi. Şükür mayamız
tuttu. Demek ki sağlammış.”
***
Tam bir sene önce başladığım “Okuduklarım” serisinin 2024
model ilk sayısıyla birlikteyiz. 2024, yani yeni yıl… Yeni umutlar, yeni
hayaller, yeni hedefler, yeni beklentiler… Daha bir sürü “yeni”ler… Ama
peşimizden sürüklediğimiz bir geçmiş var. Takvimin yaprağı kadar hızlı
değişmiyor insan… İyi ki de değişmiyor bu arada!
Takvim yaprakları ya da bilgisayarın yeni yıl için
hazırladığı ekranlar kadar hızlı değişenler hayal kuramazlar. Hedefleri kısa
vadeli, beklentileri günlüktür. Umutları ise yoktur. İnsan, yarın ne olmak
istediğine dününe bakarak karar verir. Zaman, her ne kadar bölmeye uğraşsak da,
bütündür.
Mesela geçen sene istediğim kadar kitap okuyamamaktan şikâyet
eden ben, yeni yılın ilk ayında da aynı şikayetimi sürdürdüm. Yine de bu durum
beni devresi ay için başka hedefler belirlemekten alıkoymadı. Umarım başarırım.
Fakat bunlar önümüzdeki ayın konusudur. Şimdi gelelim geçen ay okuduğum
kitapların listesine…
Bu Ay Okuduklarım
1- Oryantalizm – Edward Said (İrfan Yayınevi, 1998,
Çeviren: Nezih Uzel)
2- Oyunlarla Yaşayanlar – Oğuz Atay (İletişim Yayınları, 2023)
3- Yapay Öğrenme – Ethem Alpaydın (Tellekt, 2022, Çeviren: Aylin Ağar)
Ayın Kitabı: Oryantalizm – Edward Said
(Kitaptan aldığım notları yazıya geçirirken maalesef
sayfa numaralarını not etmeyi unuttum. Şu anda kitapla başka şehirlerde ikamet
ettiğimiz için bunu telafi edecek bir yöntem bulamadım, o yüzden sayfa numarası
arayan okurlar kusura bakmasınlar.)
Bazı kitapların isimleri kendilerinden büyüktür. Oryantalizm
için bu tespit yapılabilir fakat eksik kalır. Çünkü Edward Said’in çalışması
hakikaten bir şaheser ve en az ismi kadar büyük…
Batılıların Oryantalizm adını verdiği “şeyi” her açıdan
inceleyen Said, tek bir kitapla en az üç asırlık paradigmayı yıkıyor.
“Avrupa’nın Toplu Şark Rüyası”, yani, Oryantalizm nasıl bir
temel üzerinde yükselmiştir?
“Akademik Oryantalistler tetkik ettikleri cemiyet ya da
dilin daha ziyade “klasik devresine” ilgi duymaktaydılar. Tek belli başlı
istisnası Napolyon'un Mısır Enstitüsü olmak üzere, yüzyılın son senelerine
kadar çağdaş, yaşayan Doğu'nun bilimsel tetkikine pek dikkat sarf edilmedi.
Dahası, ele alınan Şark ekseriyeti ile bir yazılı metinler evreni idi.
“Doğu'nun tesirini nakil yolu” kitap ve yazmalar idi: Eski Yunan kültürünün
etkisini Rönesans'a taşırken olduğu gibi, göze hitap eden, heykel ve kil işleri
gibi san'at eserleri değildi… Hatta bir Oryantalist ile Doğu arasındaki
uyuşmanın dayanağı bile metinsel idi. O kadar ki, bir rivayete göre, on
dokuzuncu yüzyılın ilk yıllarında, bazı Alman Oryantalistleri sekiz tane kolu
olan Hint heykelini görünce tamamen keyifleri kaçmış. İlim tahsil etmiş bir
oryantalist ihtisasına konu olan ülkede seyahat ederken, aklında devamlı ilmini
tahsil ettiği medeniyet hakkındaki o 'sarsılmaz' soyut, veciz hükümler vardır.
Oryantalistler bu müthiş hükümleri yerinde tatbik ederek kanıtlamaktan başka
birşeyle pek ilgilenmezlerdi. Anlayışsız (!), dejenere(!) yerli halk üzerindeki
tatbikatları da pek başarılı olmazdı. Nihayet Oryantalizmin gücü ve şümulü,
yalnızca Şark hakkında hatırı sayılır miktarda kesin müsbet bilgi üretmekle
kalmamış, ayni zamanda tali-düzeyde, bir bilgi de yaratmıştır. Kendine özgü bir
yaşamı olan, “Şark” masalında, “Esrarengiz Doğu” efsanesinde “Asyalının
lakaytlığı” nosyonunda yaşayan bu bilgiye, V. G. Kiernan haklı olarak
“Avrupa'nın Toplu Şark Rüyası” adını vermiştir.”
Bir rüyayı “bilime” dönüştüren zihniyet, bu rüyanın tabirini
başkalarına yaptıracak değildi:
“Oryantalist edebiyatın didaktik (eğitici) özelliği,
sahnelenen oyunun geri kalan kısmından ayrılamaz. Sistematik tetkik ve
araştırmanın ürünü olan Bibliotheque Orientaie (Doğu Kitaplığı) gibi aydın bir
eserde bile, yazar tetkik ettiği materyali belli bir disiplin dahilinde nizama
sokmaktadır; ilâveten, şunu da okuyucunun kafasına sokmak istemektedir: Her bir
sahife, ele alınan materyal ile ilgili muntazam, disipline tabi bir hükmün
taşıyıcısıdır. Böylelikle “Bibliotheque”in kuvvetle telkin ettiği şey, Oryantalizmin
gücü ve etkinliğidir. Bunlar okuyucuya sürekli olarak bir şey hatırlatırlar: o
da kendinin bundan böyle Doğu'ya erişebilmek için Oryantalistin sağladığı aydın
“kod ve şablonlardan” geçmesi gerektiğidir. Yalnızca Doğu, Batı
Hristiyanlığının çok mühim “ahlâki ihtiyaçlarına” uydurulmakla kalmamaktadır;
ayrıca öyle bir dizi tavır ve hükümlerle çevrelenmektedir ki, Batılının zihni
hemen müracaat ve tashih için Doğu kaynaklarına değil, diğer Oryantalistlerin
eserlerine gitmekte, benim “Oryantalist sahne” diyegeldiğim şey, canlı bir
ahlâk ve bilgi sistemi halini almaktadır. Bu şekilde, Batı'nın Doğu hakkındaki
müesseseleşmiş bilgisini temsil eden bir ilim dalı (discipline) olarak
Oryantalizm üç yönlü bir güç teşkil eder: Doğu üzerinde, Oryantalist üzerinde
ve Oryantalizm'in Batılı “tüketicisi” üzerinde. Sanırım bu şekilde tesis olunan
üç-yönlü alâkanın gücünü küçük olarak düşünmek bir hatâ olacaktır. Zira, (“Şu
yandaki”, Doğu canibindeki) Doğu, Avrupa toplumunun hudutları dışında, “bizim
dünyamız”ın haricinde bulunduğu için tashih edilmekte, hatta
cezalandırılmaktadır. Doğu “Oryantalize edilmektedir.”, bu işlem sırasında
sadece Doğu, Oryantalistin mekânı kılınmamakta, aynı zamanda işin başında olan
Avrupalı okuyucu, (D'Harbelot'nun alfabetik “Bibliotheque”i gibi) Oryantalistin
kodlamalarını “hakiki” Doğu olarak benimsemeye zorlanmaktadır. Kısacası,
hakikat münevverin hükmünden çıkarılmaktadır; (zaman içinde varlığını
Oryantalistten alırmış gibi bir duruma da düşen) materyalden değil...”
Oryantalizm Avrupa’nın topluca gördüğü Şark rüyasıysa bu
rüyanın Avrupalı zihinlere ilham olmasının bir sebebi olmalıydı. Said’e göre bu
sebep karşıtını yaratmaktı:
“İşte böylece Doğu lâfın gelişi temsilciler, temsil biçimleri kazandı. Bunların her biri evvelkine göre daha somut, Batı'nın acil herhangi bir ihtiyacına daha uygun idi. Sanki şöyle bir şey olmaktaydı: Avrupa bir kez sonsuz bir şeye mahdut libas içinde can vermek için uygun bir mevki bulmuştu ve artık yaptığı şeyden vazgeçemiyordu. Şark, Şarklı, Arap, İslâm, Hintli, Çinli, her ne ise, aslında onların rağbet etmek zorunda oldukları bir Büyük Şey'in (İsa, Avrupa, Batı) “dolaylı isimleri” idi. Batı'nın Doğu hakkındaki bu kendine-dönük fikirlerinin zaman içinde kaynağı değişti, ama karakteri hiç değişmedi.”
“Bir de tabii düzenbaz (veya Oryantal) gibi kategoriler,
bir zıt isterler veya o zıddın varlığına işaret ederler. Bu zıd hem gerçek bir
zıd olmalıdır hem de fazla izahı gerektirmemelidir. İşte “Oryantalin (Şarki)
zıddı “Oksidantal” (Garbi) dir. Muhammed'in zıddı nedir diyecek olursak, o
İsa'dır.
Felsefi olarak, ve genel olarak, benim Oryantalizm
diyegeldiğim dil, düşünüş, ve görüş türü, bir “radikal realizm”dir, yani
Oryantalizm ile (Şarki olarak bilinen mevzular, nesneler, vasıflar, ve bölgeler
ile) işi olan herkes, neden bahsediyor ya da neyi tefekkür ediyorsa, onu bir
tek kelime ya da tabir ile sınırlamak, ona, o tek ismi vermek zorundadır. O
zaman mevzunun hakikat kesbettiği, ya da hakikat olduğu düşünülür. Biraz
hatibâne konuşacak olursak, Oryantalizm “anatomiktir”, “matematikseldir”. Onun
dilini kullanmak, Doğu'ya ait olan şeyleri ele-gelir parçalara ayırmak
demektir. Psikolojik bakımdan ise, Oryantalizm bir “paranoya” biçimidir,
bildiğimiz tarihi bilgiden farklı bir tür bilgidir. Zannımca bunlar tahayyülün
ortaya çıkardığı coğrafyanın, bu coğrafyanın çizdiği sınırların sonuçlarından
bazılarıdır.”
Oryantalist zihniyeti didik didik eden yazar kitabın
hülasasını şu cümlede veriyor:
“İstisna kuraldan ne kadar farklı olursa olsun, bir tek
Doğulu, bütün Doğu'nun etrafındaki çitleri aşmaya çalışsa da o önce bir
Doğuludur, sonra (ikinci olarak) bir insan ve nihayet (son olarak) yine bir
Doğuludur.”
Oryantalizm madem bu kadar ikiyüzlü bu derece kötüdür, neden
ve nasıl başarılı olmuştur? Said şöyle açıklıyor:
“Oryantalizmin objektif başarıları (tercümeler, gramer
kitapları, sözlükler, ölü çağların anatomisi, kısacası sayısız adanmış bilim
adamının su götürmez keşifleri) her zaman bir vak'a ile şartlıdır. O da şudur:
ifadesini dilde bulan bütün gerçekler gibi Oryantalizmin gerçekleri de
geçirilmektedirler ve dil nedir, dilin gerçekliği nedir ki Nietzsche'ye göre:
“Bir sürü mecaz, metonimi ve antropomorfizm yâni şairlerin ve hatiplerin
mübalağa ile süsledikleri, abarttıkları, değiştirdikleri bir takım insani ilişkiler.
Bunlar uzun bir süre kullanıldıktan sonra sağlam, kitabına uygun ve zorunlu
oluyor: gerçekler işte bu “giydirmelerdir” de insanlar unutmuşlardır.”
Belki Nietzche'nin bu görüşü bize biraz fazla nihilistçe
gelecektir ama hiç olmazsa bir konuya da dikkatimizi çekecektir. Batı
bilincinde Doğu bir kelimeden ibaretti. Daha sonra geniş mânâlar, çağrışımlar
ve yorumlar kazanmıştır ve bunlar Doğu'dan ziyade “o kelime etrafında türemiş
olan bilimsel sahaya” ait olmuşlardır.
Oryantalizm batıda zuhur etmiş Doğu konulu pozitif bir
doktrin değildir. Ayrıca (adı Oryantalist olan akademik bir uzmandan bahis
açıldığında) nüfuz sahibi akademik bir gelenektir; pek çok kişi ve kurumun ilgi
konusudur. Aralarında gezginlerin, ticari müesseselerin, hükümetlerin,
askerlerin, Doğu romanları okuyucularının, tabiat tarihçilerinin ve hacıların
bulunduğu bu kişi ve kurumlar için Doğu, belirli yerler, insanlar ve
uygarlıklar konusunda belli türden bir bilgidir. Doğu konulu tabirler giderek
çoğalmış ve Avrupalıların konuşmalarında yer almıştır. Bu tabirlerin altında
Doğu'yu kapsayan bir doktrin yatmaktadır. Bu doktrin, Doğu karakteri, Doğu
diktatörlüğü, Doğu şehvaniyeti vb... gibi Doğu'nun çeşitli cepheleri hakkında
fikir birliği eden Avrupalıların eseriydi. 19. yüzyılda herhangi bir Avrupalı
için (ayırıma lüzum görmüyorum) Oryantalizm Nietzsche'nin anladığı anlamda bir
gerçekler sistemiydi. Onun içindir ki Doğu'dan bahseden her Avrupalının ırkçı,
emperyalist ve milliyetçi olduğunu söylersek yalan olmaz. Bu etiketlerin mânâsı
bir şeyi daha hatırladığımızda hemen âyân olacaktır: İnsan cemiyetleri, hiç
olmazsa daha ileride olan kültürler, bireye (sair) kültürlerle olan ilişkisinde
ırkçılık emperyalizm ve milliyetçilik dışında bir imkân tanımış değildirler.
Onun için Oryantalizm Avrupa ile Asya arasındaki farkın hissedilir hale
gelmesine sebeb olan genel “kültürel basıncı” arttırmış, bundan da yarar
görmüştür. Ben diyorum ki; Oryantalizm Doğu Batı'dan daha zayıf olduğu için
Doğu'ya tahakkümü öngören Doğu'nun farkını onun zayıflığından ibaret bulan
siyasi bir doktrindir.”
Dünya literatürünün mühim kitaplarından olan Oryantalizm’i
henüz okumadıysanız, rahmetli Nezih Uzel’in nefis çevirisiyle, okumanızı
hararetle tavsiye ederim.
***
Oyunlarla Yaşayanlar: Oğuz Atay şaheserini yazamadan
ölen yazarlardandır. Dille olan ilişkisi kuvvetli her müellif gibi şansını
farklı sahalarda denemiş, tiyatro da yazmıştır. Şu uzun sayılabilecek alıntı bu
kısa kitabı neden okumanız lazım geldiği hakkında bir fikir vereceği gibi,
sahnede denk gelirseniz niçin kaçırmadan izlemeniz gerektiğini de ihtar
edecektir: “Ey zavallı milletim dinle! (Durur.) Şu anda, hepimiz burada seni
kurtarmak için toplanmış bulunuyoruz. Çünkü ey milletim, senin hakkında, az
gelişmiştir, geri kalmıştır gibi söylentiler dolaşıyor. Ey sevgili milletim!
Neden böyle yapıyorsun? Neden az gelişiyorsun? Niçin bizden geri kalıyorsun?
Bizler bu kadar çok gelişirken geri kaldığın için hiç utanmıyor musun? Hiç
düşünmüyor musun ki, sen neden geri kalıyorsun diye durmadan düşünmek yüzünden,
biz de istediğimiz kadar ilerleyemiyoruz. Bu milletin hâli ne olacak diye
hayatı kendimize zehir ediyoruz. Fakir fukaranın hayatını anlatan zengin
yazarlarımıza gece kulüplerinde içtikleri viskileri zehir oluyor. Zengin
takımının hayatını gözlerimizin önüne sermeye çalışan meteliksiz yazarlarımız
da aslında şu fakir milleti düşündükleri için, küçük meyhanelerinde ağız
tadıyla içemiyorlar. Ey şu fakir milletim! Aslında seni anlatmıyoruz. Sefil
ruhlarımızın korkak karanlığını anlatıyoruz. İşte onun için sana yanaşamıyoruz.
Senin yanında bir sığıntı gibi yaşıyoruz. Hiç utanmıyor muyuz? Hiç utanmıyoruz.”
(s.51)
***
Yapay Öğrenme: Herkesin veri üreticisi haline geldiği
(s.23), verinin başlı başına bir hammadde olarak kıymetlendirildiği (s.124)
günümüzde bu verileri işlemek için farklı modeller kullanılmaktadır. Kitabın
merkeze aldığı yapay öğrenmeyi ise “… ilgilendiğimiz gözlemler arasında bir
ilişki olduğuna inandığımız ancak bunun şeklini tam olarak bilmediğimiz
durumlarda kullanıyoruz. İlişkiyi tam olarak bilmediğimiz için doğrudan
bilgisayar programı yazamıyoruz.” (s.37) Yarının dünyası ne olacak
sorusuna cevap arayanlar için iyi başlangıç kitabı olacak Yapay Öğrenme veri
madenciliğinden derin öğrenmeye kadar birçok kavramı açıklıyor. Çevrilemez
kitaplardan (çünkü hem belirli bir alandaki terimleri ihtiva ediyor hem de sade
olma iddiasında) sayabileceğimiz Yapay Öğrenme’nin en büyük handikapı İngiliz
dilinde sırıtmayan birçok terimin dilimize çevrildiğinde sırıtması… Yine de
meraklısına tavsiye ederim.
***
Umarım faydalı olmuştur. Gelecek ay, yeni kitaplarla, buluşmak dileğiyle…
0 Yorumlar